Najaarsnota 2019

P2 Verkeer en vervoer

Financiën

Taakveld: 2.1 Verkeer en vervoer

Begroting actueel

Wijzigingen voorgesteld

Begroting na voorgestelde wijziging

Bedragen x € 1.000,- ( "-"= nadeel / "+"= voordeel )

Totaal baten

300

0

300

Totaal lasten

-4.484

22

-4.462

Saldo van baten en lasten

-4.184

22

-4.162

Onttrekking reserves

752

751

Toevoeging reserves

Mutaties reserves

752

751

Geraamde resultaat

-3.432

22

-3.410

Toelichting budget

Op koers

Oostdorperweg en Groeneveltlaan
De onderhoudswerkzaamheden Oostdorperweg en Groeneveltlaan zijn begin 2019 afgerond. Bij de jaarrekening 2018 zijn de beschikbare kredieten voor deze onderhoudswerkzaamheden afgesloten. De gemaakte kosten in 2019 zijn daardoor een incidenteel nadeel van € 15.500 ten laste van exploitatie.

De onderhoudswerkzaamheden Oostdorperweg zijn binnen de raming van € 860.000 uitgevoerd. Bij de onderhoudswerkzaamheden Groeneveltlaan is er een overschrijding van 3% (10.000) op het uitvoeringsbudget van € 355.000.

Inspectie civieltechnische kunstwerken
Periodiek worden alle civieltechnische kunstwerken geïnspecteerd. Om de gegevens te kunnen gebruiken voor de actualisatie van het beheerplan is de inspectie ten opzichte van wat in het beheerplan is opgenomen naar voren gehaald. Binnen het onderhoudsbudget is geen ruimte om deze kosten op te vangen waardoor er in 2019 eenmalig € 16.000 extra lasten zijn.

Tractie
In het vervangingsproces van tractiemiddelen is vanwege volumevoordeel de vervangingsopgave van Wassenaar en Voorschoten voor de komende twee jaar betrokken. Verduurzamingsmogelijkheden worden hierin mee afgewogen. De in 2019 voorziene investeringen zullen mede in combinatie met levertijden in 2020 plaatsvinden.

Integraal gebiedsgericht werken
Via de IGW aanpak zijn door het projectteam de knelpunten en kansen binnen huidige benoemde projecten zichtbaar gemaakt. Hierdoor is een goed inzicht ontstaan in welke onderdelen wel of niet integraal kunnen worden meegenomen. Dit betekent ook dat de scope van diverse projecten is gewijzigd. Wassenaar werkt de gebieden Van Polanenpark, Oostdorp en Nieuw Wassenaar uit via de IGW methode. Niet in alle gebieden is de opgave zo groot dat deze integraal worden opgepakt, waardoor er ook diverse disciplinaire werkzaamheden zijn. Deze zijn grotendeels in voorbereiding en uitvoering gegaan. De IGW projecten worden verder uitgewerkt in voorbereiding dan wel uitvoering in 2020-2025.

Verkeersonderzoek
De kosten voor het verkeersonderzoek (zie 2.1.1.) zijn geraamd op € 70.000. Dit jaar ligt de focus op het opstarten van het proces en het organiseren van de burgerparticipatie waardoor het merendeel van de onderzoekskosten in 2020 komen.

Onderhoudswerkzaamheden wegen
Voor 2019 stonden grootschalige vervangingsmaatregelen van toplagen van geluidreducerend asfalt gepland. Bij verschillende locaties lopen er nog onderzoeken naar de gewenste verkeersinrichting waardoor de werkzaamheden zijn uitgesteld naar 2020. Dit jaar wordt daardoor circa 50% van de onderhoudsopgave gerealiseerd.

Lightrailverbinding
De gemeente Wassenaar zet zich met partners in de regio in om een hoogwaardige openbaarvervoersverbinding (evt lightrailverbinding) tussen Katwijk, Wassenaar en Den haag te realiseren. Door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) is aangegeven dat in zijn algemeenheid geldt dat een tramwaardige verbinding (i.p.v. een busverbinding) maatschappelijk effectief kan zijn bij verwachte aantallen van 15.000 tot 20.000 reizigers per dag. Volgens de MRDH geven de huidige en verwachte vervoercijfers aan dat deze aantallen niet gehaald gaan worden. Door de lightrailverbinding op te nemen in de nieuw op te stellen gemeentelijke integrale visie voor mobiliteit, worden de mogelijkheden van deze mobiliteitsvorm nader onderzocht. Het beschikbare gestelde bedrag van € 50.000,- zal daardoor in 2019 nog niet tot besteding komen en wordt betrokken bij de jaarrekening 2019.

ga terug